خواص قره‌قروت

قره‌قروت (Dried black curds) محصول جانبی ماست چکیده است، قره‌قروت به‌طور سنتی از کشک بدست می‌آید، درروش خانگی تهیه قره‌قروت دوغ را آنقدر می‌جوشانند تا غلیظ شود و به رنگ قهوه‌ای درآید البته می‌توان آب ماست را با حرارت ملایم بجوشانیم تاسیاه شود سپس آن را روی صفحه پلاستیکی پهن کنیم تا سفت شود.
در زبان ترکمنی قره به ‌معنای سیاه و قروت به ‌معنای ماده سفید رنگی که از شیر تهیه می‌شود، قره‌قروت نام ماده‌ای است که از شیر تهیه می‌شود که شبیه قروت است ولی چون سیاه است، قره‌قروت نامیده می‌شود. بهتر است  قره‌قروت را به عنوان یک نوع چاشنی برای غذاهای مختلف بپذیریم و با استفاده از آن در غذاهای مختلف، با لذت بیشتری غذا را مصرف کنیم.
در روستای فارسیان که  در استان گلستان واقع است، نانی با عنوان نان قره‌قروتی تهیه می‌شود، در 100 گرم قره‌قروت 240 کالری انرژی نهفته است که می‌تواند جزئی از انرژی روزانه را در افراد تامین کند.
 

مواد مغذي قره قروت

قره‌قروت دارای پروتئین، کربوهیدرات و مقداری چربی می‌باشد، پروتئین موجود در آن نقش استحکامی در تمامی بخش‌های بدن از جمله عضلات داشته و عامل اصلی در رشد بدن است.
قند موجود در قره‌قروت لاکتوز است که انرژی موجود در آن کمتر از قند طبیعی است. در طی فرایند تهیه قره‌قروت این قند شکسته و تبدیل به قند ساده‌تر می‌شود، از این‌رو مصرف این محصول برای افرادی‌که مبتلا به عدم تحمل لاکتوز هستند و با مصرف شیر مبتلا به علائمی همچون استفراغ، کرامپ‌های شکمی و... می‌شوند، بلامانع است.
میزان اسیدلاکتیک در قره‌قروت بالاست.
ویتامینD موجود در این محصول به جذب کلسیم و ایجاد تعادل کلسیم و فسفر در بدن کمک می‌کند. مصرف ویتامینD بویژه برای افرادی‌که به اندازه کافی در معرض نور خورشید قرار نمی‌گیرند ضروری است، با توجه به مطلب فوق مصرف این ماده بسیار مفید است.
ویتامینD با این خاصیت از کمبود کلسیم در بدن پیشگیری می‌کند.
کلسیم از سرطان روده بزرگ هم پیشگیری می‌كند، کلسیم با اتصال به مواد معدنی موجود در رود ه بزرگ از تکثیر غیرطبیعی سلول‌های تولیدکننده موکوس جلوگیری می‌کند و از این طریق احتمال ابتلاء به سرطان روده بزرگ را کاهش می‌دهد.
قره‌قروت دارای کلسیم بالائی است ولی قابلیت جذب زیادی برای بدن انسان ندارد.
اگر قره‌قروت کشک را نگیرند کلسیم و اسیدلاکتیک کشک بیشتر و مزه آن ترش‌تر است.
نظر به اینکه امروزه برای ایجاد طعم و اثر ویژه و جلوگیری از رشدونمو باکتری‌ها و همچنین افزایش مدت ماندگاری به قره‌قروت درصد بالائی نمک اضافه می‌شود، مصرف آن به افراد مبتلا به  فشارخون بالا و بیماری‌های قلبی– عروقی توصیه نمی‌شود.
در مصرف قره‌قروت زیاده‌روی نکنید، زیرا اسیدیته آن بیش از لواشک است (بعلت وجود اسیدلاکتیک بالا در این محصول) می‌تواند سبب فرسایش مینای دندان شود و آثار مخربی روی دندان‌ها داشته باشد.
در حالت طبیعی خون انسان کمی قلیائی بوده و بسیار حیاتی است که این حالت حفظ شود، از این‌رو در خلقت انسان مکانیزم‌هائی تعبیه شده تا این تعادل را حفظ کنند. در بدن انسان PH متعادل بین 4/7-3/7 قرار دارد و باید در این محدوده حفظ شود، زیرا در غیر اینصورت برخی واکنش‌های آنزیمی انجام نمی‌شود و تنظیم فعالیت‌های فیزیکی و شیمیائی درون سلولی بامشکل مواجه می‌شود و قره‌قروت در صورت مصرف بیش ازحد می‌تواند این تعادل را بر هم بزند و فرد را با مشکلات بسیاری مواجه کند.
زیاده‌روی در مصرف قره‌قروت ضعف عمومی بدن را بدنبال دارد.
یکی از نتایج از بین رفتن حالت کمی قلیائی در بدن و افزایش میزان اسیدیته خون افزایش برداشت استخوانی است که کاهش تراکم استخوانی رابدنبال دارد.
قره‌قروت منبع غنی از کلسیم است ولی کلسیم موجود در این ماده غذائی قابلیت جذب چندانی در بدن انسان ندارد و با توجه به گفته‌های فوق نقش کلسیم موجود در قره‌قروت در پیشگیری از پوکی استخوان در حد یک ادعا می‌باشد و اثر آن در پیشگیری از پوکی استخوان مورد آزمایش‌های عملی قرار نگرفته است.
 بهتر است فرد کلسیم مورد نیاز روزانه خود را از طریق نوشیدن 2 لیوان شیر تامین کند.

جايگزيني براي قره قروت

محصول دیگری که می‌توان به عنوان جایگزینی برای قره‌قروت معرفی کرد محصولی جانبی از شیر سویا است که چینی‌ها آن را تهیه می‌کنند، یعنی ابتدا پروتئین‌های شیر سویا را به وسیله نمک سولفات کلسیم منعقد می‌کنند، در این مرحله این محصول توفو نام دارد، توفوی بدست آمده در این مرحله قابل مصرف است، اگر توفو را مورد حرارت و فشار قرار دهند محصولی بدست می‌آید که می‌تواند جایگزینی برای قره‌قروت باشد این محصول از نظر ظاهری شبیه قره‌قروت است ولی خواص تغذیه‌ای فراوانی دارد وDried black-bean curds نامیده می‌شود.
Dried black-bean curds ماده‌ای مغذی، بدون چربی، غنی از پروتئین، آمینو اسیدها و مواد معدنی است که برای رشد بدن انسان ضروری است.
می‌توان گفت توفو ((Tofu محصولی سنتی است و dried black-bean curds در دهه‌های گذشته بوسیله چینی‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. در مقایسه با توفو dried black-bean curd نه تنها درخشنده‌تر، تردتر، لذیذتر است، حتی روی زیبائی فرد هم تاثیر دارد. امروزه این محصولات درهنگ‌کنگ، تایلند، سنگاپور و دیگر کشورهای جنوب شرقی آسیا مصرف زیادی دارد، بهتر است ما هم به مصرف این محصولات توجه داشته باشیم.
تذکر این موضوع لازم است سویا و محصولات آن غنی ازکلسیم نیستنند، بلکه حاوی پروتئین‌هائی هستند که از دفع کلسیم جلوگیری می‌کنند، یک فرد بالغ روزانه به 1200 میلی‌گرم کلسیم نیاز دارد یعنی اگر یک فرد بالغ از خوردن غذاهای مختلف کلسیم مورد نیاز برای بدن خود را تامین کند، از این مقدار10درصد آن جذب و90درصد آن دفع می‌شود ولی پروتئین‌های سویا و محصولات جانبی حاصل از آن در برابر مولکول‌های کلسیم قرار گرفته و از دفع کلسیم جلوگیری می‌کنند.
در دوران یائسگی دفع ادراری کلسیم در افراد افزایش می‌يابد.

کلسیم و اضافه وزن
با دریافت 300 میلی‌گرم کلسیم اضافه یک کیلو‌گرم وزن چربی و 5/2کیلوگرم وزن بدن در میانسالی کاهش می‌يابد.
 

کلسیم و عضله
کلسیم برای انتقال عصبی و تنظیم عملکرد (اندوسیتوز و اگزوسیتوز) و عضله قلب ضروری است. یون‌های کلسیم نقش حیاتی در انقباض عضلات صاف دارد.
 

کلسیم و انعقاد خون
کلسیم نقش مهمی در تبدیل پروترومبین به ترومبین دارد.
این عامل برای شروع انعقاد خون در بدن ضروری‌است.
کلسیم نه تنها در سنین رشد بلکه در دوران سالمندی با توجه به کاهش جذب کلسیم بعلت کاهش توانائی پوست در ساخت ویتامین D وکاهش تولید اسید معدی امری ضروری است، زیرا در این دوران پوکی استخوان شیوع زیادی دارد.
باتوجه به ضرورت بیش از حدکلیسم برای بدن باید به فکر منابع جدیدتر حاوی کلسیم باشیم.


---- ---- ----

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:


موضوعات مرتبط: عادات صحیح تغذیه ، کالری مصرفی در فعالیتها ، ،
برچسب‌ها:

تاريخ : سه شنبه 17 دی 1392برچسب:خواص قره‌قروت, | 21:53 | نویسنده : تغذیه سالم |

6 خوراکی مناسب برای فصل سرما
تغذیه در فصول سرد
مصرف مولتی ویتامین خطر سقط جنین را افزایش می هد
آیا خوردن میوه چربی خون را بالا می برد؟
دختر خانمهای که در جستجوی خواستگارند این میوه را بخورند!
فوت‌و‌فن ‌های کباب کوبیده
طرز تهیه کباب تابه ای یا ماهیتابه
بخورنخورهای ورزشی
شنيسل مرغ
تهیه جوجه کباب با طعم ویژه
10 Best Muscle Recovery Foods
Shredded Chicken Sandwich
گوشت قرمز و خطر ابتلا به دیابت
سلامت رژیم غذایی در دوران شیردهی
ساندویچ بخورم یا نخورم؟
اگر دندان و لثه سالم دارید، دهان‌شویه‌ مصرف نکنید
آب گوجه فرنگی برای پیشگیری از پوکی استخوان
کاهش فشارخون بالا با تغییر شیوه زندگی
رابطه ریزش مو و تغذیه
خواص نارنج
خواص عناب
مضرات لواشک برای دندان ها
چربی سوزی پوست سیب
توصیه هایی برای افزایش قد
رفع خستگی روزانه
کاهش سرانه مصرف شیر
نسکافه رژیمی
تغذیه شاگرد زرنگ ها
میوه هایی برای تقویت چشم
خوراکی هایی که پیرتان می کند!
شاهد ویترینی از محصولات سالم در جشنواره دنیای تغذیه باشید
الگوی تغذیه سالم و ورزش مناسب باید از کودکی آغاز شود
مراقبت از دندانها با تغذیه مناسب
سالاد الویه روسی
مصرف میوه ها و سبزیجات و ریسک پایین تر سرطان سینه
خواص زردچوبه و تشخیص زردچوبه تقلبی
اختلالات روانی تهرانی‌ها 800 برابر شد!
بهترین زمان ورزش کردن چه زمانی است ؟
یافته های مهم و جالب پزشکی و سلامتی در سال ۲۰۱۳
Bacon & Egg Breakfast Pizza
تاثير آلودگي هوا بر روي پوست
تغذیه و سلامت ریه
آب پنیر را دور بریزیم یا نه؟
رازهای پنهان نوشیدن چای
این خانم‌ها به این مواد مغذی بیشتر نیاز دارند
قبل از دویدن چه بخوریم؟
ماسك لايه بردار FACE TO FACE
ارزش غذایی ماکارونی
آشنایی با خواص شوید (شبت)
عرق نعناع را با احتیاط مصرف کنید
لطفا از دیگر مطالب نیز دیدن فرمایید
.: Weblog Themes By SlideTheme :.


  • میم ب